Terug naar overzicht

Nutchel: interview met oprichtster Clémence Rousseau-Dumarcet

Less is more. Het is het centrale gedachtegoed van Nutchel. Tijdens een verblijf in de cosy cabins keer je helemaal tot jezelf en tot rust. Goodbye zette zich rond de tafel met oprichtster Clémence Rousseau-Dumarcet om over het glamping-concept en de toekomstplannen te praten.

Lees zeker ook onze ervaringen in het online reisverslag.

  • Yannick Melsen
    TekstYannick Melsen

Goodbye: kan je ons kort het begin van Nutchel even schetsen? In welk jaar is het opgericht?

Clémence Rousseau-Dumarcet

Clémence: Nutchel is opgericht in 2018. Het idee ontstond tijdens verschillende vakanties met mijn echtgenoot in Canada. Op vele campings zie je daar in volle natuur verschillende lodges of RV’s die er basic uitzien, maar toch voldoende luxe bieden, zodat je er goed kan slapen en toegang hebt tot warm en stromend water. Ik had zelf nooit zo goed gereisd als toen. Ik geloof dat je de sterkste reiservaringen beleeft wanneer je als reiziger iets moet doen, moet handelen, in tegenstelling tot volgen en ondergaan. Het is een actieve benadering van toerisme in een rustige omgeving. Als het voor mij zo’n impact heeft, dan zal het bij andere mensen misschien ook zo zijn?

Daarnaast ben ik iemand die altijd dingen heeft willen creëren. Zowel met mijn handen, maar ook mentaal. Ik schilder en teken wel eens, maar steek even graag mijn handen uit de mouwen om nieuwe dingen te bouwen. Créer du beau dans le monde, is mijn levensmotto. Ook al ben ik Parijzenaar, toch heb ik altijd een verbintenis met de aarde gevoeld. We zetten onze bezoekers ook aan om nieuwigheden te creëren. In onze Cosy Chalet verzinnen we iedere maand een nieuwe activiteit voor de kinderen. Binnenkort gaan we vetbollen voor vogels en eekhoorns maken en onlangs moesten ze, met wat ze in de natuur tegenkwamen, hun eigen kerstversieringen maken om in dennenbomen te steken. Wanneer er nieuwe gasten arriveren, staat deze verrassing (of een andere) hen op te wachten. Op die manier gebeurt er een discrete overdracht van emoties en creëren we een instinctieve cultuur van samenleven.

Het doel van onze cosy cabins is om een nieuwe ervaring aan de mensen te bieden. We willen dat onze bezoekers in enkele dagen terug tot zichzelf kunnen keren, kunnen breken met hun routine en opnieuw de verbinding met de natuur voelen. We gaan uit van een minimumverblijf (van 2 nachten in de week, drie nachten in een weekend – langer kan natuurlijk ook) omdat we ervan overtuigd zijn dat iedereen binnen die tijdspanne een magisch moment zal beleven waar er een omschakeling komt – waar ze vertragen, hun wereld vergeten, leven op het ritme van het buitenlicht, hun slaap en het vuur. En dat moment, deze vonk, zal ze bijblijven.

Met onze vestigingen in Martelange (Nutchel Les Ardennes) en Plaine (Nutchel Alsace) brengen we deze ervaring ook heel dichtbij.

Goodbye: Hoe vind je de locaties waar jullie de Nutchel ‘bosdorpen’ opbouwen?
Clémence: Dat komt voornamelijk door de goede samenwerkingen met de regio’s en de gemeenschappen, alsook door het contact met de lokale bewoners en ontwikkelaars. ‘Les Ardennes’ was voorheen al een camping en ‘Alsace’ was een verloederd vakantiepark. De heropleving komt er na een grondige opruiming en een herplanting. Om je een idee te geven: in ‘Alsace’ hebben we 70 bungalows afgebroken, 80 procent van de bedekte grond vrijgemaakt, waterstromen hersteld en 4.000 bomen geplant. Wij herplanten bossen en plaatsen vervolgens onze natuurlijke cabins. Twintig procent van de omzet uit de verhuur, gebruiken we om te herbossen. We gebruiken onze knowhow om de link tussen mens en natuur te herstellen.  

Goodbye: In feite doen jullie dus het compleet tegenovergestelde van wat projectontwikkelaars doen. Zijn er nog uitbreidingsplannen?

Clémence: Ja, we willen toch zeker een 5 à 6-tal Nutchel-vestigingen, al heb ik nog geen concrete nieuwigheden om met jullie te delen.

Goodbye: Wat is het bezoekersprofiel?

Clémence: We hebben een concept dat goed werkt voor koppels die even wat quality time voor zichzelf willen, maar ook families met kinderen en/of huisdieren bezoeken Nutchel, voornamelijk dan als uitvalsbasis voor activiteiten in de omringende bossen en parken. Het is duidelijk dat het mensen zijn die een verandering in levensritme beogen en hun smartphone even willen uitschakelen. Toch krijgen we even vaak mensen op bezoek die het al gewoon zijn van in de natuur of in minder drukke gebieden te wonen, als hypergeconnecteerde yuppie’s. We mogen ook rekenen op heel wat repeaters.

We richten ons wel op een zeer Europees profiel. In ‘Les Ardennes’ komen veel Nederlandstaligen op bezoek, terwijl ‘Alsace’ veel Nederlandsers, Belgen, Fransen, Duitsers, Luxemburgers en Zwitsers ontvangt. C’est de l’auberge espagnole chez nous!

Goodbye: We merken een bepaalde trend op bij reizigers, waarbij ze op zoek gaan naar die verbinding met de natuur, met glamping en slow travel. Waaraan danken jullie je succes, wat onderscheidt jullie van de anderen? Wat vind je van het feit dat andere, grotere ketens jullie concept trachten over te nemen?

Clémence: Ik moet toegeven dat ik het supergoed vind dat anderen, wie het ook zijn, ons volgen in deze trend. Als grotere ondernemingen de kleinere volgen, wil het zeggen dat we iets disruptiefs en impactvol realiseren. Het toont aan dat we in een goede vibe en op het juiste traject zitten. Ten tweede toont het aan dat er een bepaalde nood is aan de accommodaties en de reiswijze die we voor ogen hebben.

Toch zou ik willen toevoegen dat de inhoud bij ons de onderscheidende factor is: de nabijheid van de natuur en het breken met de routine. Onze propositie is een avontuur. De duurtijd van een Nutchel-verblijf is eveneens essentieel. Vierentwintig uur is te kort om een nieuw mentaliteitsbesef te creëren. Daarom is twee nachten de minimum verblijfsduur.

Goodbye: Zijn jullie lopende kosten, door gelimiteerde voorzieningen zoals elektriciteit en stromend water, lager dan vergelijkbare vakantieparken?

Uiteraard. Dat is een bewuste keuze en ik volg dat ook dagelijks op. Er is weinig structureel water- en energieverbruik. Enkel het verbruik van petroleum voor de olielampen en het hout ter verwarming zal wat hoger liggen.

Goodbye: Jullie zetten in op een korte keten en op samenwerkingen met lokale aanbieders. Hoe vinden jullie mekaar?

Clémence: Vaak start die band al tijdens het bouwen van de bosdorpen. We werken samen met de dorpsbewoners, halen onze boodschappen in de buurtwinkels en zo  geraken we aan de praat met de lokale bakker, beenhouwer, kaaswinkel, etc. Er is zelfs een chocolatier op de hoek! De producten kunnen besteld worden in ontbijt-, barbecue- of raclettemanden, maar er is ook een honesty shop op de domeinen. Je noteert simpelweg wat je meeneemt en bij vertrek volgt een eindafrekening. Het is een kwestie van vrijheid en vertrouwen, twee concepten die goed bij reizen en een natuurverblijf passen.

Goodbye: Absoluut! Net als de honesty shop en de korte keten, past alles binnen een bepaald kader en vertellen jullie een coherent verhaal. Welke concepten willen jullie in de toekomst nog lanceren?

Er is een nieuw concept dat we nog verder moeten commercialiseren, bv. door er op de website wat meer aandacht aan te schenken. In ‘Alsace’ zijn we gestart met een ‘Water Experience’, waarbij je, na een ontspannen moment in de sauna, een sprong in het koude water van het zwembad neemt. Het verschil van warmte en koude op je lichaam zorgt voor een enorm regenererende impact!

We willen ook nog wat meer inzetten op het gebruik van fietsen en fietstochten in de buurt. Wanneer je samen fiets, leef je voor een paar minuten op hetzelfde ritme en dezelfde snelheid.

In a nutshell:

Tarieven starten vanaf €230 voor 2 nachten.

Er zijn ook cabins mét hottub beschikbaar.

Alle informatie via nutchel.be

Volg ons op Instagram

Volg @goodbyemag voor leuke tips en bloedmooie vakantie hotspots!

volg ons

Abonneer voordelig!

  • reisreportages over de mooiste vakantiebestemmingen
  • de knapste logeeradressen en lekkerste adresjes
  • tientallen tips voor een vakantie dichtbij of ver weg

abonneer

Deze website maakt gebruik van verschillende type cookies. Hier vind je meer informatie. Akkoord