VIVA! Lang leve de winterse Moezel

Scroll naar beneden

Weet je welke cruiseschepen eigenlijk altijd veel kleiner zijn, waar het nooit drummen is en waarbij je ook steeds op een andere locatie wakker wordt? Op een riviercruiseschip! Van alle comfort voorzien en genietend van elk moment, voer Goodbye deze winter op de Moezel mee met de fonkelnieuwe VIVA ONE.

  • Yannick Melsen
    Tekst & foto'sYannick Melsen

Zorgeloos laten we ons per touringcar naar Koblenz brengen. Het is een extra service die VIVA Cruises (of lokale partner) aan haar klanten biedt vanuit verschillende opstapplaatsen in België. Het zorgt er alleszins voor dat we ruim op tijd en ontspannen aan onze wintercruise op de Moezel kunnen beginnen. Al hadden we evengoed voor de Rijn, de Donau, de Rhône, de Main, de Elbe of zelfs de Seine of de Douro kunnen kiezen.

De Duitse stad Koblenz ligt net op de hoek waar de Moezel als zijrivier zijn ultieme doel behaalt en uitmondt in de Rijn. De hoek van de samenvloeiing vormt misschien wel het bekendste herkenningspunt van de stad. Deutsches Eck (Duitse Hoek) is een kunstmatige landtong in de vorm van de boeg van een schip met een belangrijk gedenkteken aan Keizer Willem I. Het huidige ruiterstandbeeld is echter een replica, nadat het origineel in 1945 werd verwoest.

Wat hebben we geluk. Sinds we de Duitse grens zijn overgestoken, is het beginnen sneeuwen. Het brengt die zalige Kerstsfeer tot op een hoger echelon. In de weinige tijd die ons nog rest voor vertrek, trekken we nog snel even het stadje in om de Kerstmarkt te gaan ontdekken. Het is nog vroeg op een weekavond, maar een eerste glühwein en een lading gebrande en gesuikerde amandelen brengt ons alvast in de juiste stemming voor onze route langs de gezelligste stadjes van de Moezel: Bernkastel-Kues, Trier en Cochem. Terwijl de motor van de VIVA ONE start, zien we aan de overkant van de Rijn hoe enkele kleurrijke lichten en schijnwerpers van de Christmas Garden het Ehrenbreitstein-fort in blauwroze hullen. Leinen los!

VIVA Cruises vaart onder Zwitserse vlag en is een dochteronderneming van Scylla AG. De mini-cruises van VIVA zijn hét alternatief voor een korte vakantie dichtbij huis. Binnen het all inclusive concept van deze rederij zitten alle maaltijden, dranken, fooien en wifi inbegrepen. Iedere ochtend geniet je van een uitgebreid ontbijtbuffet en ’s middags en ’s avonds krijg je een meergangenmenu voorgeschoteld in hoofdrestaurant Riverside. Enkel voor optionele uitstapjes, massagebehandelingen en premium spirits betaal je een kleine surplus. Zo kom je aan het einde van jouw cruisevakantie niet voor een onaangename verrassing te staan.

Mozaïek van wijngaarden, dorpjes en kastelen

Op haar hoogtepunt, ergens tussen de 12de en 14de eeuw, stonden er meer dan 60 kastelen en burchten langs de Rijn-Moezel-vallei. Allerlei baronnen, prinsen en lokale heersers trachtten via deze tolstations een graantje mee te pikken van de florerende handel op de belangrijke waterweg. Later kregen ze het, voornamelijk door de defensieve rol tijdens Duits-Franse oorlogen, zwaar te verduren. Sommige kastelen en burchten zijn prachtig gerestaureerd en doen nu dienst als restaurant, hotel of museum, terwijl anderen het resultaat van hun teloor gegane pracht en praal bleven. Burg Landshut van Bernkastel-Kues bevindt zich ergens tussen de twee. De ruïne is gedeeltelijk gerenoveerd tot restaurant, terwijl de rest van de burcht een prachtig uitzicht biedt over de meander. De Burgberg-Rundweg leidt ons vanuit Bernkastel aan de rechteroever – zustergemeente Kues ligt aan de linkeroever – tussen troosteloze wijnranken naar en van de top. Vorsicht! De afdaling is best stijl en door de sneeuw en vorst gewaagder dan verwacht. We zien aan de voetsporen dat enkele andere wandelaars rechtsomkeer maakten.

Können wir uns heute ein Fahrrad leihen?” Na onze lunch in The Bistro, aan het achtersteven van het schip, kijkt receptioniste Sabrina ons een beetje verward aan wanneer we achter de VIVA-leenfietsen vragen. Toch willen we een oldtimermuseum bezoeken dat zich net iets verder, in Kues, bevindt. We hadden echter geen idee dat een winterse fietstocht langs de Moezel zo tof zou worden en ook het Zylinderhaus Museum für Oldtimer und Technik is een fijne nostalgische, retrospectieve kennismaking met de Duitse automobielindustrie en het dagelijkse leven tussen 1940 en ’70.

Het Tweede Rome

Het is vrijdag en gezellig druk in de winkelstraten van Trier. Iedereen lijkt op zoek naar de laatste cadeaus om onder de kerstboom te leggen. Hoewel de temperaturen met het vriespunt flirten, staat er een behaaglijke winterzon in onze rug te schijnen. Je kan Trier niet bezoeken zonder flashbacks naar educatieve schooluitstappen. Met recht en reden. Trier was, hoewel kort, van 286 tot 407 na Christus de hoofdstad en bestuurlijke zetel voor de pretoriaanse prefectuur van Gallië, een gebied dat het ganse westelijke gedeelte van het Romeinse Rijk omvatte. Als Romeinse keizerlijke residentie kreeg de voorname stad zelfs de bijnaam ‘Roma Secunda’. De geschiedenis is er nog zo levendig en zo goed bewaard dat je ongetwijfeld de Romeinse brug, de Porta Nigra, de Basilica, de Dom, maar ook het amfitheater en de thermen zal tegenkomen.

Omdat we vandaag in de namiddag varen, wordt er aan boord een high tea georganiseerd. Alsof we nog niet genoeg van de heerlijke gastronomie aan boord genieten, wordt er tijdens dit ‘vieruurtje’ een fijne selectie aan zoete en hartige lekkernijen voorzien: scones, sandwiches, muffins, bonbons, macarons en diverse soorten thee.

Nadat het schip gedraaid is, vervolgen we onze vaart stroomafwaarts aan een gemiddelde snelheid van 11 km/u. “Aan boord van een riviercruiseschip drukken we onze snelheid gewoon in kilometer per uur uit, niet in nautische mijlen”, vertelt Iwan Wiesse, onze Zeeuwse kapitein. “Zowel ’s nachts als overdag blijft die snelheid constant, al kunnen stroming en wind een positieve of negatieve impact op de snelheid hebben.” VIVA ONE blijkt ook een innovatief schip te zijn, te merken aan de lage uitstoot. “Wanneer de VIVA ONE voor anker ligt, verbruikt het elektriciteit vanop land. In steden als Koblenz gebruiken we de walstroom en stoot het schip dus geen uitlaatgassen uit. In dorpjes waar er geen walstroom voorhanden is, zorgt een generator voor de elektriciteit aan boord.”

Een koude winterzon

De voorlaatste ochtend is het echt koud. De Rijksburcht waakt over het postkaartdorpje dat Cochem is. Het lijkt erop dat er een paar extra sneeuwvlokjes deze nacht op het stadje zijn neergedaald. Na een bezoek aan de prachtig gerenoveerde burcht en de Kerstmarkt, gaan we ons opwarmen in het spa- en wellnesscentrum aan boord. De ruimte is klein, maar de stoomcabine en infraroodsauna doen wel hun werk.

De VIVA ONE beschikt enkel over buitenkajuiten. Ze zijn compleet uitgerust met flatscreen-tv, gevulde minibar, schoonheidsproducten van RITUALS®, airconditioning, douche en toilet. Bij het openen van de ramen van het Frans balkon van onze suite op het Diamond Deck, overvalt me een gelukzalig gevoel zoals dat slechts enkele malen in je leven voorvalt. Hoewel het buiten minus 8 graden is, valt de winterzon als een warm deken van übergemütlichkeit over me bij het aanschouwen van de reflecties in het water en ons schip dat gemoedelijk door het besneeuwde Moezeldal klieft. Dit trage tempo zorgt ervoor dat je mentaal haast tot stilstand komt en je je helemaal op het moment kan toeleggen.

Op het einde van onze vijfdaagse tocht zijn we tweemaal negen sluizen gepasseerd over een totale afstand van 360 kilometer. In die tijd hebben we volop genoten van vier Kerstmarkten, alsook het rijke aanbod en de deugddoende gastronomie van VIVA Cruises. Ondergedompeld in pre-kerstvreugde zijn we helemaal klaar voor de Eindejaarsperiode. Er is maar één probleem: wat gaan we met die extra kerstkilo’s aanvangen?

PRAKTISCH

De VIVA ONE werd in april 2022 als gloednieuw schip in de vaart gebracht. Haar zusterschip, de VIVA TWO, wordt op 23 maart 2023 gedoopt. Met de toevoeging van deze twee luxeschepen beschikt Scylla binnenkort over een totale vloot van 38 schepen.

VIVA ONE vaart voornamelijk op de Moezel en de Rijn. Voor een all-inclusive cruise van 4 nachten betaal je ongeveer 500 tot 800 euro per persoon. Meer info per telefoon +3233751797, via viva-cruises.com, Cruise Selection of jouw reisagent.

Volg ons op Instagram

Volg @goodbyemag voor leuke tips en bloedmooie vakantie hotspots!

volg ons

Abonneer voordelig!

  • reisreportages over de mooiste vakantiebestemmingen
  • de knapste logeeradressen en lekkerste adresjes
  • tientallen tips voor een vakantie dichtbij of ver weg

abonneer

Deze website maakt gebruik van verschillende type cookies. Hier vind je meer informatie. Akkoord