Beeldrepo: de opvallendste luchthavens ter wereld
De toerismesector staat nu al bijna een jaar op z'n kop. Ook zin om terug op een vliegtuig te stappen? Deze luchthavens zijn op zich al heuse bestemmingen!
Wie regelmatig reist, weet uit ondervinding dat er veel verschil kan zijn tussen luchthavens onderling. Of het nu gaat over comfort, stiptheid, netheid of drink- en eetgelegenheden, de kwaliteit van verschillende luchthavens durft al eens serieus te variëren. Om verschillende locaties te kunnen vergelijken, kwam de organisatie AirHelp recent met een ‘Global Airport Ranking’. Dit is hun top tien.
Met een totaalscore van 8,39 op 10 prijkt de internationale luchthaven van Qatar helemaal bovenaan de ranking. Hamad International Airport is nog maar sinds halverwege 2014 in gebruik, maar wordt jaarlijks door meer dan 35 miljoen passagiers bezocht. Het is dan ook een hub van luchtvaartmaatschappij Qatar Airways en wordt vaak als tussenlanding gebruikt, onder andere voor vluchten naar New York. De Qatarese luchthaven is al enige jaren bezig met een weg naar de top en prijkte vorig jaar voor het eerst ook helemaal bovenaan de prestigieuze ranglijst van Skytrax.
De grootste luchthaven van Japan, die ook wel Haneda Airport genoemd wordt, prijkt nipt op de tweede plaats met een totaalscore van 8,38 op 10. Met, in pre-coronatijden, zo’n 80 miljoen passagiers per jaar is Tokyo International Airport een van de meest gebruikte luchthavens ter wereld. Ondanks die drukte hebben reizigers er zelden met vertragingen te maken, want op dat vlak krijgt Haneda Airport wereldwijd de derde hoogste score.
De eerste Europese luchthaven vinden we terug op de derde plaats, al had dat net zo goed de tweede kunnen zijn. Ook Athens International Airport haalt namelijk een totaalscore van 8,38 op 10 en moet Tokyo dus maar heel nipt voorlaten. Die hoge score dankt de luchthaven van de Griekse hoogstad onder andere aan zijn 9 op 10 voor hun dienstverlening, de derde hoogste score van allemaal.
Met een algemene score van 8,37 op 10 grijpt Afonso Pena International Airport nipt naast het podium. De huidige passagiersterminal dateert uit 1996, maar kreeg voor het wereldkampioenschap voetbal in 2014 een grondige upgrade met een prijskaartje van 11 miljoen euro. Die investering loont nu, want hoewel de luchthaven met zo’n 7 miljoen passagiers per jaar een stuk kleiner is dan zijn concurrenten hierboven, prijkt ze toch knap op plaats vier.
De top vijf wordt afgesloten met de Gda?sk Lech Wa??sa Airport, goed voor 8,35 op 10. Deze Poolse luchthaven vertoont veel gelijkenissen met zijn Braziliaanse tegenhanger op plaats vier. Ook was een voetbaltoernooi namelijk de reden voor een recente renovatie, namelijk het Europees kampioenschap in 2012. Gda?sk Lech Wa??sa Airport lijkt alvast een blijver aan de top, want binnenkort zouden nog extra moderniseringswerken afgerond moeten zijn. Na die werken mikt de luchthaven op zo’n 9 miljoen passagiers per jaar.
Met eveneens 8,35 op 10 prijkt Moscow Sheremetyevo International Airport, de grootste luchthaven van Rusland op plaats zes. Ook zorgde een voetbaltoernooi, het WK in 2018, voor een grondige renovatie. Voor de coronacrisis en voor de internationale boycot tegen Rusland door de oorlog in Oekraïne was het een van de drukste luchthavens van Europa.
Op de prestigieuze ranking van Skytrax stond Changi Airport maar liefst acht jaar aan een stuk helemaal bovenaan. Die toppositie moest het in 2021 afstaan aan de Hamad International Airport uit Doha, Qatar. Sindsdien staat de luchthaven van Singapore bij Skytrax op plaats drie. Bij AirHelp vinden we hen met 8,27 op 10 op plaats zeven. Met een 9,2 voor klantenservice blijft Changi Airport wel de beste ter wereld. De stiptheid laat het echter soms eens afweten en dat kost hen punten.
Nog een luchthaven die trots kan zijn op zijn klantenservice, maar wat punten verliest qua stiptheid, is de Hyderabad Rajiv Gandhi International Airport. Met een totaalscore van 8,27 op 10 prijkt de vierde drukste luchthaven van India toch nog steeds op een knappe achtste plaats.
Eén plaats lager vinden we opnieuw een Europese luchthaven. Tenerife North Airport heeft een totaalscore van 8,26 op 10. De luchthaven was 45 jaar geleden het decor van het ergste ongeval in de luchtvaartgeschiedenis, maar is sindsdien uiteraard compleet veranderd. De laatste grote renovaties dateren uit 2002 en 2005.
Met een score van 8,25 op 10 sluit Viracopos International Airport de top tien af. De Braziliaanse luchthaven uit Campinas, nabij São Paulo, boet vooral punten op het vlak van aanwezige winkels en eet- en drankgelegenheden. Viracopos maakt van Brazilië meteen het enige land met meerdere luchthavens in de top tien. Met nog vijf andere luchthavens in de top twintig van AirHelp mag het Zuid-Amerikaanse land algemeen trots zijn op de kwaliteit van zijn vliegverkeer.
14. Brussels South Charleroi Airport @ Charleroi, België
Een speciale vermelding geven we nog aan de luchthaven van Charleroi, die op een knappe 14de plaats prijkt, met 8,12 op 10. Brussels South Charleroi Airport dankt dit goede resultaat vooral aan de stiptheid van de toekomende en vertrekkende vliegtuigen. Met een 8,6 behaalt het in die categorie zelfs de hoogste score van de 132 onderzochte luchthavens.
115. Brussels Airport @ Brussel, België
Met een 115de plaats scoort Brussels Airport heel wat minder goed dan zijn kleinere broertje uit Charleroi. De grootste luchthaven van het land verliest juist veel punten op het vlak van stiptheid. Op het vlak van de aanwezige winkels en de mogelijkheden om iets te eten en/of te drinken scoort Zaventem uiteraard wel iets beter, al blijven ze hier ook onder het wereldwijde gemiddelde.