Goodbye-enquête: 25% wil in de toekomst minder vliegen

Scroll naar beneden

Als er één ding écht veranderd zal zijn wanneer onze wereld weer coronavrij is, dan is het wel ons reisgedrag. Eind april, toen we een dikke maand in lockdown zaten, peilden we naar de reisvooruitzichten van onze lezers. Nu, meer dan zes maanden later, deden we dat samen met Newsweek opnieuw. De resultaten zijn even voorspelbaar als opvallend.

  • Nona Heremans
    TekstNona Heremans

Zo liep 2020

Tijdens het eerste reisonderzoek van Goodbye beantwoordden zo’n 2.500 geïnteresseerden een twintigtal vragen. Op dat moment wist 44% nog steeds niet of hun reis zou kunnen doorgaan en 21% wachtte daarom nog even met boeken. Veel respondenten gingen er op dat moment nog van uit dat het coronavirus na de zomer en tijdens het najaar onder controle zou zijn en dat het ‘normale’ leven hernomen zou worden. Niet dus.

  • 92% van de reizigers heeft minder gereisd in 2020
  • 56% ging helemaal niet op reis
  • 17% hoopt nog op een eindejaarstrip.

De tweede enquête over onze reistoekomst liep tijdens de eerste twee weken van oktober en werd door meer dan 1.000 reizigers ingevuld. 56% van de respondenten ging dit jaar uiteindelijk niet op reis omdat de reis geannuleerd werd door de touroperator, reisagent of vervoersmaatschappij óf omdat ze zelf de reis cancelden. 17% wacht de situatie af om eventueel nog een reis in het najaar of de winter te boeken.

Plannen voor 2021

Als het mogelijk is wil 37% in 2021 opnieuw een reis boeken zoals ze dat gewoonlijk doen. Lastminutereizen boeken wordt volgend jaar een duidelijke trend. 40% van de reizigers zal pas net voor vertrek een reis boeken om zo zeker te zijn van de gekozen bestemming. Ongeveer een vierde kiest volgend jaar dan weer voor een andere periode of reisbestemming.

  • 40% zal enkel last minute boeken
  • 25% kiest volgend jaar voor een andere periode of reisbestemming

40% meer reisverzekeringen

Terwijl de reisspecialisten niet aan populariteit winnen door de coronacrisis, doet een reisverzekering dat wel. Bijna 40% meer reizigers zal voortaan een reisverzekering afsluiten, ongeacht of ze die reis bij een touroperator boeken of ze die zelf online samenstellen. Bij de leeftijdscategorie 18 tot 35 zal het aantal reisverzekeringen zelfs verdubbelen.

  • 25% zal minder het vliegtuig nemen
  • 20% kiest voor een vakantie dichterbij
  • 8% zal minder reizen

Gemiddeld gaan de respondenten twee tot vier keer per jaar op reis. Dat doen ze voornamelijk met één reispartner. Bijna de helft van de reizigers verwacht geen blijvende impact op hun reisgedrag na COVID- 19 maar 8% denkt eraan om minder te reizen. Een vierde plant wel om in de toekomst minder met het vliegtuig te reizen. En dat is dan weer goed nieuws voor ons lokale toerisme en voor onze buurlanden, want zo’n 20% zal voortaan dichterbij op vakantie gaan.

6% zegt meer te spenderen

Bij ruim drie op de vier reizigers verandert er niets aan het reisbudget van volgend jaar. Opvallend is wel dat de overige reizigers hun budget voornamelijk zullen verlagen door COVID19, wat er toch op duidt dat er ook een economische impact is op ons reisgedrag.

  • 17% heeft minder budget of geeft minder uit

Opvallende resultaten

September is dé nieuwe zomervakantie

Vóór de uitbraak van het coronavirus lag het zwaartepunt van de reisplannen zoals verwacht tijdens de zomervakantie. Bij alle leeftijdscategorieën worden de maanden voor én na de zomervakantie steeds geliefder. Bij de oudere reizigers was dat ook vóór de coronacrisis al het geval. Mei, juni en september worden volgend jaar populairdere maanden om weg te gaan dan de traditionele maanden juli en augustus. Ook februari en oktober boeken winst. Augustus staat pas op de vijfde plaats als we kijken naar de geliefde reismaanden voor 2021.

Sociale media populairdere informatiebron bij ouderen

We stelden ook de vraag welke informatiebronnen toeristen raadplegen om reisadviezen op te volgen. Het grootste deel (43%) doet dat voornamelijk via de website van de overheid. Gevolgd door nieuwssites (23%) en door de info van reisagenten, touroperators of transportmaatschappijen (12%). Bijna een op de tien informeert zich via sociale media. Opvallend hier is dat deze vorm van informeren niet leeftijdsgebonden is. Sterker nog, er zijn meer 75plussers (15,1%) en 66 tot 75-jarigen (10,2%) die sociale media als informatiebron gebruiken dan 26- tot 35-jarigen (7,8%).

Autoreizen, citytrips en vakantie in eigen land

De staycation, of vakantie in eigen land, zal in 2021 nog populairder worden (stijging van 20,9%) en ook de auto blijft terrein winnen op het vliegtuig. Opvallend is ook dat we van plan zijn om in 2021 vaker op citytrip te gaan.

Spanje en Frankrijk minder gegeerd

Wat is de volgende reisbestemming? Enerzijds verliezen bepaalde landen die hard getroffen zijn door de crisis toekomstige toeristen. Frankrijk en Spanje zouden in 2021 dan minder bezoekers mogen verwelkomen, ze blijven nog steeds de populairste bestemmingen. Na COVID19 zijn er meer reizigers die graag naar Duitsland, Griekenland, Italië en Portugal gaan dan voordien. Het aantal toeristen dat naar verdere continenten zal reizen, blijft stabiel.

Volg ons op Instagram

Volg @goodbyemag voor leuke tips en bloedmooie vakantie hotspots!

volg ons

Abonneer voordelig!

  • reisreportages over de mooiste vakantiebestemmingen
  • de knapste logeeradressen en lekkerste adresjes
  • tientallen tips voor een vakantie dichtbij of ver weg

abonneer

Deze website maakt gebruik van verschillende type cookies. Hier vind je meer informatie. Akkoord